Saturday, August 14, 2010

Coba-Coba Poligami

Urusan Orang Tua Jangan Dibawa Budak Mencampurinya

Pada Mac lepas dalam blog yang sama, Tun Sheikh pernah menceritakan tentang cinta tiga segi dan campurtangan orang tua dalam rumah tangga anak kesayangannya hingga berlaku perceraian dan sehingga hari ini apa yang pernah dirancangkan oleh ibu mahu pun anak lelakinya masih tidak menjadi kenyataan. Anak lelaki terus tinggal bersama emak dan terpaksa berulang-alik ke tempat kerja dari Melaka ke Bangi. Ketika menyelesaikan masalah ini turut dibawa masuk bagi pihak isterinya Yati ialah sepupu perempuan isterinya yang sebaya dengan isterinya bernama Ina.

Ina adalah anak kepada Pak Long dan Mak Long iaitu bapa dan emak saudara Yati. Ina disaran campur tangan oleh ibunya Mak Long atas alasan mereka berkawan baik sejak kecil. Bapanya dan Tun Sheikh pada mulanya tidak bersetuju kerana beliau masih muda dan baru berumah tangga dan baru sahaja lepas bersalin dan lepas pantang. Ina begitu yakin akan dapat menyumbang dan membantu sepupunya Yati supaya dapat bertenang dan menghadapi kenyataan hidup menjanda.

Seperkara yang ibunya tidak terfikirkan ialah apa-apa maklumat dan perkiraan dalam mencari jalan penyelesaian perhubungan rumah tangga antara Yati dan Amir akan juga diketahui oleh Ina dan secara tidak langsung ini juga akan diketahui oleh suami Ina, Nas. Ina memang berjaya memainkan peranannya mendapatkan maklumat yang rahsia daripada Yati. Walaupun ibunya berbangga kerana kejayaan Ina mengorek rahsia untuk diolah dan dijadikan hujah, Tun Sheikh dan bapanya tetap tidak gembira kerana Tun Sheikh merasakan hal ini akan membahayakan dirinya sendiri. Ini adalah kerana sikap suaminya seolah-olah ada menyimpan ketidakpuasan kerana Ina, kakak dan adiknya adalah juga anak kesayangan ibu-bapa mereka dan suasana kehidupan keluarga mereka seakan-akan serupa dengan keluarga Amir.

Tanpa Ina sedari, dia telah menceritakan kekurangan Amir dan Yati kepada suaminya. Ini sangat tidak disenangi oleh Tun Sheikh kerana beranggapan suaminya akan mengambil kesempatan jika masalah yang dihadapinya dalam berumah tangga bersama Ina adalah serupa seperti yang dihadapi Yati. Lebih merisaukan lagi jika apa-apa pandangan dan pendapat Mak Long dan Pak Long iaitu ibu dan bapa mertuanya selaku orang tengah dalam hal rumah tangga Yati akan dapat dibaca dan digunakan oleh Nas untuk kepentingan dirinya. Dan hal ini rupa-rupanya benar-benar berlaku.

Tun Sheikh telah dihubungi oleh bapa Ina mengajak berbincang untuk mencari jalan keluar yang terbaik. Mereka tidak suka hal penceraian anak saudara mereka menyangkit kepada anak mereka sendiri. Hubungan rumah tangga Ina ketika kes Yati sedang diputus oleh mahkamah adalah baik. Tetapi hanya selepas itu mula terbongkar apabila alasan Nas jarang balik ke Johor Bahru tidak dapat diterima oleh isteri dan bapa mertuanya. Setelah bapa mertuanya menyiasat dengan menelefon ke pejabat manantunya bekerja, beliau dapati Nas tidak melakukan kerja lebih masa sehingga tidak dapat pulang setiap minggu menjengok anak dan isteri sebagaimana diberitahu Nas. Rupa-rupanya Nas dikata telah menghabiskan cuti minggunya dengan kekasihnya yang juga disenangi oleh ibunya.

Alasan lain yang membuat hati Nas berubah adalah kerana keengganan Ina untuk terus tinggal di Kuala Lumpur walaupun tempat sekolah beliau mengajar adalah baik dan dekat dengan rumah yang disewa oleh suaminya. Ina telah berkeras mengajak suaminya berpindah ke Johor Bahru kerana dekat dengan ibu bapa dan sanak saudaranya di Johor. Suaminya pada mula bersetuju tetapi beliau tidak dapat berpindah dengan segera kerana masih belum ada kekosongan di cawangan banknya di Johor Bahru. Ina pula telah mendapat kelulusan berpindah dan segera berpindah dan tinggal sementara bersama ibunya.

Beberapa bulan kemudian, Ina segera membeli rumah atas nasihat ibunya tanpa persetujuan suaminya dengan alasan tawaran rumah adalah terhad. Suaminya pula tidak bersetuju kerana beliau diketepikan dan membuat alasan tidak suka kepada rumah itu kerana terletak di dalam sebuah taman perumahan yang bermajoriti kaum Cina. Beliau sangat bimbang dengan keselamatan isterinya lebih-lebih lagi isterinya Ina memang bertampang Cina kerana neneknya adalah Cina.Ibu mertuanya telah campur tangan dan tidak menerima alasannya.

Tun Sheikh berpendapat bahawa Nas sengaja mencari dan membuat alasan setelah mengetahui pendirian mertuanya dalam menyelesaikan kes rumah tangga Yati dimana ibu dan bapa mertuanya berfikiran terbuka dan memujuk Yati agar tabah menerima dugaan dan kenyataan tanpa berdendam dengan bekas suami. SejaK mula lagi Tun Sheikh tidak bersetuju melibatkan orang muda kerana khuatiri hal ini akan berlaku dan pernah menyatakan kepada bapa mertuanya. Kini apa yang Tun Sheikh jangka telah menjadi kenyataan dan bapa Ina telah meminta Tun Sheikh memberi pandangan. Tun Sheikh hanya dapat menasihatkan supaya mereka menunggu perbicaraan di makamah syariah kerana Ina tidak sanggup bermadu manakala Nas sudah tidak datang lagi menjengok anaknya.

Tun Sheikh tidaklah menuding kesilapan Ina tetapi menegaskan bahawa tindakannya mengajak suaminya berpindah telah membuka peluang kepada suaminya berubah hati. Seharusnya beliau taat kepada suami dan sentiasa bersedia mengikuti suami di mana saja suami suka untuk tinggal. Sementara menunggu perbicaraan pada bulan Oktober ini Tun Sheikh telah bertanya sama ada beliau sanggup balik semula ke Kuala Lumpur untuk tinggal bersama suaminya tetapi beliau pada ketika ini tidak dapat membuat keputusan. Tun Sheikh menasihatkan dirinya agar beralah jika sayangkan anak dan sayangkan suami. Jika beliau beralah, ada kemungkinan permohanan mentalaq dirinya oleh suaminya tidak diluluskan oleh mahkamah. Tetapi jika beliau berkeras untuk tinggal di Johor Bahru maka itu akan menjadi bukti bahawa beliau adalah seorang isteri yang engkar dan lebih mementingkan diri dan ibu daripada suami sendiri maka permohonan suami dan fakta pertuduhan suaminya akan diterima sebagai hujah.

Ina kini bertambah kurus kerana tidak menyangka beliau terpaksa mengharungi masalah rumahtangganya sendiri. Manakala anak lelakinya sering demam kerana merindui bapa yang tidak kunjung tiba. Ibunya pula sering datang menjenggok dan menjaga cucunya tanpa menghiraukan suaminya yang memerlukan dirinya di rumah kerana sudah rabun penglihatan. Bapa Ina kini telah mula kerap menelefon Tun Sheikh mengadu akan hal dirinya yang diabaikan.....

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Irama Kehidupan
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere