Tuesday, April 13, 2010

LEGENDA SEJARAH BAKRI MUAR BUKAN MISTERI

SEJARAH LISAN PEMBUKAAN BAKRI MUAR


Pada bulan Jun 2008, Tun Sheikh diminta oleh kerajaan Johor memberi kerjasama membuat penulisan biografi tokoh Johor iaitu Menteri Besar Dato' Wan Idris bin Wan Ibrahim dan Tan Sri Dato' Mahyuddin Mohd Yasin. Sebenarnya projek ini telah bermula sejak 2001 tetapi ditangguh bagi mengelak dijadikan isu oleh orang yang berkepentingan dan sensitif kerana keadaan dan suasana politik semasa tidak mengizinkan. Pada pertengahan 2001 Tun Sheikh mendapati telah ada banyak transliterasi sejarah mengenai pembukaan dan sejarah awal perkampungan mahupun daerah yang dibuat oleh pihak Yayasan Warisan Johor, Persatuan Sejarah Malaysia, Arkib Johor dan juga Jabatan Pelancongan dan Kebudayaan Johor. Ada yang telah dibukukan dan ada yang masih sebagai bahan mentah yang belum diproses atau dikaji .

Pada tahun 2005 dan 2006 Tun Sheikh dan beberapa teman penyelidik telah melakukan pencarian dan mendapati rekod bertulis Dato' Wan Idris amat sulit diperolehi manakala penulisan mengenai Tan Sri Mahyuddin pula ditangguhkan oleh sebab-sebab tertentu yang tidak dapat dielakkan.

Namun, kumpulan Tun Sheikh meneruskan penyelidikan dan kami melakukan secara lapangan dan juga secara lisan dengan turun padang di Muar dan di sekitarnya. Tun Sheikh teringatkan pesanan atau petua Allahyarham Cikgu Shaharom supaya menulis dan mencatat apa yang teringat jadi sukalah Tun Sheikh memaklumkan di sini bahawa terdapat sebuah syair jawi tulisan tangan yang masih disimpan oleh emak saudara Tan Sri Mahyuddin Mohd Yasin di rumah pusakanya di Bakri Batu 1 1/2.

Keluarga TPM memang terkenal dengan berpendidikan tinggi dalam agama malah sebagai tenaga pengajar. Bapa saudara beliau yang telah meninggal dunia ialah Haji Sulaiman dan Haji Md Noh adalah guru agama Johor yang bertauliah disamping pernah juga mengajar di sekolah abangnya iaitu Sekolah Cikgu Md Yasin Bakri Muar.

Syair ini (Syair Orang Jawi) dianggap sanggat sensitif dan tidak dibenarkan diterbitkan versi jawi yang asal selagi waris atau pemegangnya masih hidup dan jika pemegangnya tidak membenarkannya diterbitkan. Tun Sheikh pernah melihat dan peliknya ia disimpan dengan ala kadarnya tetapi sungguh hati-hati. Pelik kerana disimpan oleh isteri Haji Md Noh yang tinggal di kawasan yang sama berdekatan dengan rumah-rumah isteri Cikgu Md Yasin yang terkenal itu. Pelik kerana disimpan oleh individu yang bukan tokoh ilmuan kecuali sangat amanah.

Tun Sheikh dapati kesensitifannya ialah kerana ia bukan dikarang oleh suaminya Cikgu Haji Md Noh tetapi oleh Haji Md Noh bin Lebai Haji Muhamad peneroka Bakri yang asal. Haji Md Noh dan abangnya Cikgu Md Yasin juga berbinkan sama iaitu Hj Muhamad tetapi mereka bukanlah orang yang sama maka dakwaan sesetengah penduduk kampung Bakri terutamanya dari kawasan Bakri Batu 2 hingga ke bandar mengatakan keluarga Cikgu Md Yasin yang membuka dan membuka Bakri adalah tidak tepat. Dalam temubual itu kami dapati saudara mara yang mengaku ada pertalian dengan Cikgu Md Yasin mempunyai pertalian darah dengan keluarga Orangkaya Muar.

Dari Batu 2 Bakri ke Jalan Haji Abdullah (Teoko) hingga ke Bakri Batu 3 kebanyakan mengaku ada pertalian dengan kerabat diraja Pagoh dan dari Batu 3 Bakri hingga ke Bukit Bakri boleh dikatakan tiada yang tahu sejarah tetapi mengaku berkuturunan Jawa Cerebon (Jawa Barat) dan Jawa Tengah. Golongan muda tidak tahu menahu tentang sejarah Bakri atau Kampung Jawa tetapi empat orang tua berusia 70 tahun yang sudah rabun dan uzur mengaku pernah mendengar cerita dari mulut ke mulut bahawa Bakri dibuka oleh Orang Jawa nakhoda kapal keturunan Raja Cerebon.

Hajah Zainah bt Haji Ramli yang berusia 90 tahun mengaku bahawa syair ini bukan milik suaminya, Cikgu Haji Md Noh bin Haji Muhamad adik beradik Cikgu Md Yasin, telapi milik bekas suami pertamanya iaitu Haji Sharif bin Haji Sulaiman. Dia mengaku berdarah Jawa dari Panchor Muar. Dia juga mengatakan catatan asal sudah hancur dan masih ada sebahagiannya bersama dengan salinan dan memang tidak boleh dibaca kerana rapuh dan rosak, hitam dan kotor dan berlubang-lubang. Syair ini diamanahkan kepadanya oleh bekas suami pertamanya dan dia menyimpannya secara rahsia dan berkeyakinan telah ditulis oleh suaminya itu. Dia menyangkanya sebagai surat wasiat yang terbalut dengan kain putih yang telah lusuh kekuningan dimakan hari. Apa yang sebenarnya ialah bait-bait syair dalam tulisan jawi yang agak cantik tetapi bukan asli lagi kecuali salinan tangan dari asal yang telah hancur itu.

Adalah sangat diharap salinan syair jawi ini masih ada di tangan beliau tetapi jika beliau telah meninggal, keluarganya akan menyimpannya atau menyerahkannya kepada pihak arkib atau universiti untuk penyelidikan lanjut.

Syair ini amat penting walaupun hanya salinan dan dipercayai Haji Sharif anak kepada Haji Sulaiman telah menulis atau menyalinnya semula. Syair ini adalah milik atau dikarang oleh Haji Md. Noh bin Lebai Haji Muhamad iaitu abang kepada Haji Sulaiman, peneroka Bakri. Haji Sulaiman ialah bapa kepada Haji Sharif, suami Hajah Zainah bt haji Ramli yang mewarisi penulisan ini. Haji Sulaiman ialah adik Haji Md Noh yang berkawin dengan keluarga Orangkaya Joned Muar. Tulisan di dalamnya memang sensitif kerana menyindir ketidakadilan dan diskriminasi Orangkaya dan orang Melayu Muar terhadap orang-orang Jawa. Salinan transkripsi ruminya terdapat di Arkib Johor.

Dari transterasi lisan juga terdapat persamaan fakta. Satu daripadaanya ialah yang diceritakan oleh cucu Penghulu Temiang Muar iaitu Haji Azan bin Haji Rebut yang semasa ditemubual tinggal dengan kakaknya di Kampung Seliau Negeri Sembilan. Satu lagi ialah transliterasi sejarah lisan dengan cucu sulung daripada anak sulung Md Yasin JMF iaitu cucu peneroka Kampung Jawa (Bakri) yang tinggal di Puchong Selangor dan transliterasi sejarah lisan dengan Hajah Menah Bakri Batu 3 dan lain-lain. Transliterasi berkenaan ada di Arkib Johor.


Satu lagi sumber yang mungkin boleh membantu ialah Syair Abdul Rahman mengenai pembukaan Parit Jawa Muar oleh Penghulu Jabar yang datang bersama Lebai Haji Muhamad, saudagar Raja Cerebon dalam rombongan perahu atau kapal dari pulau Jawa. Sebahagian Syair Abd Rahman pernah dikaji dan diterbitkan oleh pengkaji pofesional dari universiti-universiti tempatan.

Salinan transliterasi sejarah Bakri Muar akan Tun Sheikh muat turunkan di blog NOSTALGIA.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Irama Kehidupan
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere