Monday, March 14, 2011

Anak Muda Lambang Kemajuan Sesebuah Bangsa

Anak Muda Lambang Kemajuan Sesebuah Bangsa

Bentuklah Jiwa Anak Muda Dengan Acuan Agama Islam

Kekuatan sesebuah negara pada kebiasaannya memang dilihat daripada kemajuan pemuda pemudinya. Tidaklah keliru jika kekuatan sesebuah pertubuhan sama ada sosial atau politik dapat dilihat daripada keaktifan ahli-ahlinya dan ahli-ahli yang aktif ialah barisan pemuda pemudi. Sehubungan dengan itu UMNO kelihatan mula bertenaga semula setelah barisan pemudanya mula bersuara. Sebelum ini mereka seolah-olah dilarang aktif lebih-lebih lagi jika mencampuri urusan seniour atau mengkritik keputusan mahupun dasar pihak tertinggi dalam UMNO. Pendek kata dengan melihat barisan pemuda dan pemudinya, kita akan tergambar halatuju UMNO sama ada hebat, sesat, kuat, baik, buruk dan sebagainya.

Baru-baru ini Tun Sheikh telah didatangi seorang pemuda UMNO yang telah Tun Sheikh kenali selama 3 tahun. Beliau kelihatan begitu ceria setelah penat berkempen di 3 tempat piliharaya kecil iaitu di Tenang, Merlimau dan Kerdau. Sebelum ini, beliau bertemu Tun Sheikh untuk mendapat petua mahupun cara mengatasi rasa takut atau jiwa yang pengecut terhadap benda atau hal gaib seperti takut kepada jin, hantu dan syaitan. Apa-apa cerita yang berkaitan dengan makhluk gaib itu sangat tidak disenanginya kerana berasa takut. Beliau sangat percaya kepada cerita-cerita kuasa gaib seperti kuasa sihir, pukau, buatan orang dan sebagainya.

Setelah Tun Sheikh memberitahu beberapa petua mengenai kuasa makhluk gaib yang pada hakikatnya berasal dari satu sumber yang sama, cara-cara beramal dan cara melindungi darinya dengan mengamalkan beberapa ayat suci al Quran dan memegang teguh ilmu tauhid kepada Allah, pemuda UMNO yang bernama Basri itu yakin, sebenarnya beliau bukanlah disihir ketika kecewa dalam percintaan dahulu. Apa yang sebenarnya berlaku sehingga kekasihnya enggan bersetuju untuk bertunang ialah kerana sikapnya yang agak panas baran dan suka menunjuk-nunjuk serta suka cakap besar. Basri memiliki tubuh badan yang agak besar tetapi setiap kali kekasih atau kawan-kawannya mengajak beliau berdepan dengan lawan mereka yang dikatakan ada ilmu bathin, beliau akan menjauhkan diri kerana takut.

Basri datang bertemu Tun Sheikh kerana mengucapkan terima kasih. Beliau mengaku setelah mengamalkan petua yang diberi, beliau berasa telah mengubah perilaku buruknya dan kini kekaksihnya telah menerimanya kembali dan telah bertunang. Beliau akan bernikah pada hari raya puasa atau pada musim cuti persekolahan hujung tahun ini. Di samping itu, beliau juga datang menunjukkan keceriaan, usaha dan kegigihan beliau berkempen dalam UMNO berjaya. Beliau menganggap segala sihir daripada PAS tidak mengena dirinya kerana tidak terasa takut seperti dulu. Apabila Tun Sheikh bertanya apa kaitanya antara perasaan takutnya dengan kegiatan kempen pilihanraya yang beliau ikuti? Beliau menjelaskan, barisan pemuda sering diingatkan dengan sihir dan ilmu pukau yang diamalkan oleh pihak lawan sehingga sering mereka tidak dapat bersuara ketika berkempen sebelum ini. Tun Sheikh menjelaskan bahawa Tun Sheikh tidak pernah mendengar pejuang Islam yang menggunakan platfom Pas mengamalkan sihir kecuali UMNO sendiri yang sering memakai khidmat bomoh dan pawang. Apa yang berlaku selama ini sehingga pihak UMNO terkedu lidah adalah kerana segala tuduhan parti Pas atau parti lawan terhadap kebusukan UMNO atau BN menipu rakyat adalah benar belaka.

Basri tiba-tiba naik berang kerana tidak bersetuju dengan penjelasan Tun Sheikh. Tun Sheikh terpaksa menenangkan beliau apabila beliau berkata beliau sanggup mati kerana UMNO. Tun Sheikh segera suruh dia bertaubat dan menjelaskan kedudukan sebenar sehingga beliau berperasaan begitu. Apabila beliau bertanya apa yang salah dan apa yang tidak kena pada dirinya kalau berniat macam itu, Tun Sheikh hanya menceritakan asal-usul dan pengaruh kehidupan yang telah membentuk pendirian Basri. Dia gairah bertanya hendak tahu, tapi sebenarnya seolah-olah hendak mencabar dan mencari kesilapan Tun Sheikh.

Kenapa beliau jadi begitu adalah kerana kedua orang tuanya merupakan anak jati Negeri Sembilan dan kuat mengamalkan adat pepatih. Ini bererti ibunya lebih berkuasa dari bapanya malah ibunya lebih berharta daripada bapanya sendiri. Orang negeri Sembilan sangat percaya kuasa gaib seperti sihir dan buatan orang kerana sering menjadi amalan atau digunakan dalam kehidupan seharian mereka. Ini diakui Basri. Adat pepatih pula, mengakibatkan banyak pemuda minang atau pemuda kaum yang mengamalkan adat ini merantau untuk mencari bekal hidup sama ada dengan berdagang berniaga atau pun membuat apa-apa pekerjaan untuk mengumpul harta atau duit yang akan dibawa pulang. Biasanya kepada anak-anak muda yang tidak ada wawasan atau tidak berupaya, mereka akan masuk askar dan membawa hal atau nasib sendiri. Dan ini diakui oleh Basri kerana ibunya lebih kuat pengaruh dan berkuasa daripada bapanya, seorang bekas askar pencen. Malah pendapatan ibunya yang bekerja menjual insuran lebih besar daripada bapanya dan ini juga mempengaruhi suasana rumahtangga dan anak-anak mereka. Basri pula adalah anak sulung daripada 3 beradik dalam keluarga ini.

Ibu Basri disamping berketurunan dan mengamalkan adat pepatih Minangkabau juga berkuturunan Bugis. Perwatakan ibu diwarisi Basri termasuk tampangnya dan ini dibenarkan oleh Basri. Tun Sheikh pernah menegor Basri kerana sanggup mengherdik kedua ibu bapa mereka jika tidak bersetuju dengan pendapat mereka. Ketika Basri menyesal dan bertanya kepada Tun Sheikh, Tun Sheikh beritahu bahawa itu adalah pembawaan ibunya malah ibunya seperti bangga Basri mengikut perangainya. Orang Bugis memang panas baran kerana faktor keturunan dan orang perempuan Minang memang sombong sedikit kerana pengaruh amalan adat resam. Walau bagaimanapun amalan dan hukum-hakam agama adalah terbaik untuk diikuti.

Menyentuh tentang soal pengetahuan agama, keluarga Basri berfikir adat adalah agama atau sama seperti agama. Inilah fahaman kebanyakan pemimpin dan ahli UMNO. Mereka tidak tahu membedakan perkara adat dan hukum-hukum agama hingga menyebabkan dasar dan perjuangan Melayu UMNO menjadi cacamarba. Basri sekeluarga pula telah lama menganggotai UMNO dan aktif pula. Ibubapa mereka sering mendapat habuan dan tidak mustahil selama ini mereka juga biasa bersyubahat memakan hasil rasuah atau hasil haram hingga menjadi darah daging yang mendorong jiwa mereka kuat dan cenderong kepada jiwa-jiwa yang sama dalam perjuangan walaupun perjuangan mereka ke arah kegelinciran mahupun penyelewengan.Contohnya seperti rumah dan tapak rumah kediaman mereka di Kuala Lumpur adalah hasil pemberian UMNO. Semua orang tahu ketika itu siapa yang tidak menyokong dan menjadi ahli UMNO tidak akan diberi tanah dan rumah di Selayang. Peneroka bukan UMNO dinafikan hak mereka dan dibiarkan terus merempat. Itulah dasar UMNO ketika itu sehingga ke hari ini. Kini Basri adalah warisan cara hidup UMNO sampai sanggup mati kerana UMNO bukan kerana Islam.

Ya Allah ya Tuhan kami...tiada sesiapa kecuali Engkau yang berupaya menyelamatkan hambaMu daripada kesesatan. Maka selamatkanlah kami jika kami sesat dan jauhkan kami daripada kesesatan. Amin amin ya Rabalalamin.

Oleh Tun Sheikh Engku Bendahara

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 Irama Kehidupan
BloggerTheme by BloggerThemes | Design by 9thsphere